Інтэрв’ю Пастаяннага прадстаўніка Рэспублікі Беларусь пры ААН А.Дапкюнаса часопісу “Веснiк Міністэрства замежных спраў” (№ 1 за 2008 год)
Чым адметныя першыя гады працы беларускіх дыпламатаў у Нью-Йорку ў канцы 1950-х – пачатку 1960-х гадоў?
Падчас першых пасля заснавання Пастаяннага прадстаўніцтва сесій Генеральнай Асамблеі беларускія дыпламаты асноўную ўвагу надавалі працы ў Спецыяльным палітычным, Другім (эканамічныя пытанні) і Шостым (прававыя пытанні) камітэтах. Потым беларуская дэлегацыя стала актыўным удзельнікам шырокамаштабнай міжнароднай дыпламатычнай кампаніі па барацьбе з каланіялізмам, была адным з распрацоўшчыкаў і сааўтараў Дэкларацыі ААН аб прадастаўленні незалежнасці каланіяльным краінам і народам. Прыняцце Генеральнай Асамблеяй ААН у снежні 1960 года гэтага гістарычнага дакумента адбылося перад паскарэннем распаду каланіяльнай сістэмы ў свеце. Істотная роля беларускай дэлегацыі ў распрацоўцы і прыняцці Дэкларацыі станоўча паўплывала на пашырэнне вядомасці краіны ў ААН, з’яўленне значнай колькасці прыхільных дэлегацый. Неўзабаве пасля пачатку працы ў Нью-Йорку Анатоль Гурыновіч быў абраны першым намеснікам старшыні Сацыяльнай камісіі ААН. У гэты час Прадстаўніцтва таксама выконвала некаторыя функцыі, традыцыйна больш уласцівыя консульскім установам: у прыватнасці, вялася работа з беларускай дыяспарай у Амерыцы.
Якая практычная карысць ад удзелу Беларусі ў дзейнасці ААН?
Праграма развіцця ААН, Дзіцячы фонд ААН (ЮНІСЕФ) і іншыя органы сістэмы ААН ажыццяўляюць у Беларусі важныя і карысныя праекты па ахове дзяцей, здароўя насельніцтва, павышэнні энергаэфектыўнасці і іншыя. Напрыклад, Праграма развіцця ААН штогадова рэалізуе праектаў на 6 млн. долараў, Дзіцячы фонд ААН – 1 млн. долараў. Фонд ААН у галіне народанасельніцтва выдзяляе больш за 800 тыс. долараў на правядзенне ў Беларусі ў 2009 годзе агульнанацыянальнага перапісу.
Пры гэтым трэба ўлічваць, што садзейнічанне Беларусі ў мэтах развіцця з боку ААН будзе паступова змяншацца, таму што ўзровень жыцця ў краіне расце, і пры захаванні такіх тэмпаў эканамічнага развіцця Беларусь з ліку краін – атрымальнікаў дапамогі неўзабаве можа перайсці ў катэгорыю донараў.
Для краін з узроўнем развіцця, характарам патрэб і інтарэсаў, як у Беларусі, ёсць і іншая, крыху менш заўважная, але не менш практычная карысць ад працягу існавання ААН. Гэта складанае, не заўсёды паспяховае, але вельмі настойлівае сцвярджэнне ў свеце безальтэрнатыўнасці ідэі мірнага суіснавання дзяржаў, ідэалу шматбаковасці ў міжнародных адносінах як антытэзы праву моцнага, культу насілля і падпарадкавання слабейшага. У дзейнасці арганізацыі ў гэтым кірунку хапае хібаў, шмат якія высокія дэкларацыі ААН так і засталіся на паперы, але бясспрэчна тое, што без станоўчага ўплыву ААН на міждзяржаўныя адносіны, да якога, дарэчы, мы за апошнія дзесяцігоддзі прызвычаіліся і ўспрымаем як належнае, наш свет быў бы значна менш бяспечным і прыдатным для жыцця. Сістэмны ўплыў ААН на стварэнне спрыяльных умоў для свабоднага і паступальнага развіцця ўсіх дзяржаў свету – гэта вельмі важны практычны складальнік запатрабаванасці і карысці арганізацыі.
Карысць ад удзелу ў працы ААН становіцца падвоенай, калі краіна робіць уклад у дзейнасць арганізацыі праз свае новыя ідэі і ініцыятывы. Безумоўна, гэта ўмацоўвае імідж краіны, прыцягвае да яе новых сяброў і аднадумцаў, і праз гэта ствараюцца спрыяльныя ўмовы для больш эфектыўнага забеспячэння нацыянальных палітычных і сацыяльна-эканамічных інтарэсаў. Актыўнасць і неабыякавы падыход да міжнародных праблем, уласцівыя дзейнасці Беларусі ў ААН, станоўча ўплываюць на ўспрыманне нашай краіны ў свеце.
ААН – гэта не толькі Генеральная Асамблея, у склад якой уваходзяць практычна ўсе краіны свету, але і Савет Бяспекі, Эканамічны і СацыяльныСавет, а таксама шэраг іншых органаў, за права ўдзелу ў працы якіх часта трэба змагацца на выбарах. Ці актыўная беларуская дэлегацыя ў гэтай галіне? Ці прымаем мы ўдзел у працы галоўных і дапаможных органаў ААН?
За ўвесь час Беларусь толькі аднойчы – ў 1974–1975 гадах – была абрана ў Савет Бяспекі ААН. У Эканамічным і Сацыяльным Савеце (ЭКАСАС) у савецкі час Беларусь працавала тройчы, а пасля набыцця незалежнасці мы ўжо чатыры разы дабіваліся гэтага права.
Пералік органаў ААН, у якіх працавала Беларусь ці яе прадстаўнікі, заняў бы шмат месца. Сярод іх Камісія па правах чалавека, Камітэт па праграме і каардынацыі, выканаўчыя органы ЮНЕСКА, Праграмы развіцця ААН і Дзіцячага фонду ААН, Камісія па ўстойлівым развіцці, Статыстычная камісія, Камітэт па канферэнцыях і шмат якія іншыя. Беларусы не толькі абіраюцца ў склад гэтых важных органаў, але і ўваходзяць у іх кіраўніцтва, нават часам старшынствуюць у іх.
Сёння мы імкнёмся планаваць наш удзел у працы выбарчых органаў ААН на гады наперад, зыходзячы з нацыянальных знешнепалітычных прыярытэтаў. Уважліва аналізуем мэтазгоднасць наступстваў, цвяроза ацэньваем свае магчымасці і практычную карысць ад працы ў канкрэтным органе ААН.
Наколькі адпавядае рэчаіснасці меркаванне аб тым, што Пастаяннае прадстаўніцтва пры ААН у Нью-Йорку з’яўляецца кузняй кадраў беларускай дыпламатыі? Хто з вядомых дзеючых дыпламатаў прайшоў гэтую дыпламатычную школу?
Думаю, што пэўныя падставы для такога меркавання, сапраўды, існуюць. Унікальны характар ААН як дыпламатычнай пляцоўкі, аб’ектыўная роля прадстаўніцтва, якое на працягу амаль трох з паловай дзесяцігоддзяў было галоўнай беларускай замежнай установай, ды і проста, мабыць, воля лёсу – усё гэта садзейнічала таму, што шмат хто з беларускіх дыпламатаў прайшоў прафесійную школу ў прадстаўніцтве.
З тых, хто кіраваў беларускай місіяй пры ААН і чые імёны добра вядомыя за межамі і дыпламатычнай прафесіі, і краіны, нельга не згадаць Віталя Смірнова, Генадзя Бураўкіна (пад яго кіраўніцтвам я меў гонар пачынаць свае “дыпламатычныя універсітэты” ў Нью-Йорку), Сяргея Лінга.
Калі ж узгадаць тых, хто сёння працягвае працу на дыпламатычнай ніве, трэба сказаць, што ў апошнія два дзесяцігоддзі ў Прадстаўніцтве ў Нью-Йорку працавалі і стваралі яго сучасныя традыцыі і аблічча Міністр замежных спраў Сяргей Мартынаў і былы Міністр, цяперашні Пасол у ЗША Міхаіл Хвастоў, былыя намеснікі Міністра замежных спраў, Пасол у Аўстрыі (а раней Пастаянны прадстаўнік пры ААН) Аляксандр Сычоў і Пасол у Нідэрландах Уладзімір Герасімовіч, памочнік Прэзідэнта па пытаннях знешняй палітыкі Валянцін Рыбакоў. Школу беларускай місіі пры ААН таксама прайшлі і пакінулі свой добры след былы Пасол у Вялікабрытаніі, начальнік упраўлення МЗС Аляксей Мажухоў, Пасол у Індыі Алег Лапцёнак, Пасол у Італіі Аляксей Скрыпко, прэс-сакратар МЗС Андрэй Папоў.
Цікава, што ў сярэдзіне 1970-х гадоў супрацоўнікам беларускага прадстаўніцтва ў Нью-Йорку з’яўляўся і былы першы намеснік расійскага Міністра замежных спраў, Пастаянны прадстаўнік Расіі ў Жэневе Валерый Лашчынін.
Официальные интернет-ресурсы
Президент Республики Беларусь
www.president.gov.byСовет Министров Республики Беларусь
www.government.gov.byСовет Республики
www.sovrep.gov.byПалата представителей
www.house.gov.byОфициальный сайт Республики Беларусь
www.belarus.byМеждународный ИКТ-Форум ТИБО-2022
www.tibo.byНациональный центр законодательства и правовой информации Республики Беларусь
www.center.gov.byПортал информационной поддержки экспорта Export.by
www.export.byБелорусская торгово-промышленная палата
www.cci.byЭлектронная торговая площадка ТОРГИБЕЛ
www.торги.белПравовой форум Беларуси
www.forumpravo.byНациональное агентство инвестиций и приватизации
www.investinbelarus.byНациональное агентство по туризму
www.belarustourism.byБелорусская универсальная товарная биржа
www.butb.byИнформационно-аналитический портал Союзного государства
www.soyuz.byТелеканал «Беларусь-24»
www.belarus24.byРадиостанция «Беларусь»
www.radiobelarus.byДипсервис
www.dipservice.byГлавное хозяйственное управление
www.bc.byЭлектронная торговая площадка TradeBel
www.tradebel.comНациональная академия наук Беларуси
www.nasb.gov.byМинистерство образования Республики Беларусь
www.edu.gov.byМинистерство природных ресурсов Республики Беларусь
www.minpriroda.gov.byМинистерство здравоохранения Республики Беларусь
www.minzdrav.gov.byМинистерство экономики Республики Беларусь
www.economy.gov.by